Sedan 50 år har multilaterala förhandlingar lett till att det blivit lättare att mellan
  länder handla med industrivaror. Detta har lyckats genom en insikt hos deltagande
  länder att de gemensamt har att vinna på att förbättra handelsmöjligheterna.
  Trots denna insikt har gjorda överenskommelser inte omfattat handeln med
  jordbruksprodukter, förrän i den allra senaste förhandlingsrundan. Är det svårare att
  acceptera handel med livsmedel? Gör jordbrukets särskilda roll – att förse befolkningen
  med mat – att produktionen bör skyddas mot internationell konkurrens? Är
det en fördel för ett land att producera sina egna livsmedel?
På senare tid har även de generellt positiva effekterna av internationell handel – och
  fördelningen av dessa effekter – allt mer ifrågasatts, tillsammans med en ökad
  globalisering. Har handel negativa effekter på exempelvis fördelning eller miljö, som
överstiger de positiva effekterna? Gäller detta i högre grad för livsmedel än för andra
varor?
Samtidigt betonas andra syften med – eller funktioner hos – jordbruket än att
  producera livsmedel. Har jordbruket sådana effekter att det motiverar ett skydd, trots
  att detta minskar den ekonomiska tillväxten både i det land som stänger handeln ute
och i de länder vars exportmöjligheter därmed inskränks?
U-länderna tillhör förlorarna och många förordar en friare handel. Men många uländer
  har länge fört en politik som missgynnar det egna jordbruket. De beskattar
  jordbruket och subventionerar industrisektorn på jordbrukssektorns bekostnad. Iländerna
  gör tvärt om. Här subventioneras jordbruket på andra sektorers bekostnad.
  I den här rapporten analyseras för- och nackdelar med en friare handel med
  jordbrukets produkter. Syftet är att granska argumenten för en annan syn på
  produkterna från denna näring än från andra näringar i samhället. Är jordbruket så
  annorlunda att det också bör behandlas annorlunda i internationella handelsförhandlingar
– trots en övertygelse att vi gemensamt vinner på frihandel?